onsdag 30 juli 2008

Various, part 1

Idag blir det irritation i allmänhet snarare än riktat hat och förakt. Idag låter vi granatgeväret vila och tar fram hagelsprutaren istället. Till bords gott folk. Tre små rätter har serverats i stora salongen. Motmänniskor, ni äter med djuren.

1. Vi inleder starkt med Elisabeth Råberg, professor i sannolikhetslära, som råkat ut för middagstrubbel. I köttfärsen hon köpt i random ICA-butik hittar hon en plastbit. Nu ska hon aldrig äta köttfärs igen. Undrar om hon applicerar samma resonemang på allt som händer i livet.
Buhu, jag skar mig i fingret när jag skivade gurka. Jag ska aldrig mer äta gurka eller använda knivar.
Ohnej, jag fick olja på klänningen (missa för guds skull inte hur tydligt jag framhäver att Elisabeth är en kvinna!!!) när jag genomförde säkerhetskontrollen. Jag ska aldrig mer köra bil.
... osv, usw...
Vilken tröttsam människa. Men hey, att få läsa sin egen röst i Borås Tidning måste betyda något. Vem vet, artikeln kanske sitter inramad i köket.


2.
Sedan den svenska elmarknaden avreglerades har priserna sjunkit. Tillgängligheten har ökat. Avbrotten har minskat. Driftstörningarna åtgärdas snabbare.
-Masspsykos hos makthavarna .

Det var vad förespråkarna lovade att vi skulle säga nu, 12 år senare, men hur ser det egentligen ut på den fronten? Har konkurensen, som lyftes fram som världsfrälsare, pressat ner priserna till en miniminivå? Har räkningarna blivit lika lätta som barnens bilderböcker att läsa(=!=!=!=) och förstå? Dagens RÖVHATTS-statyett tillfaller elbolagens styrelser samt våra folkvalda.


3. Kollektiv skuld ett intressant ämne. Jag har en näve vänner i Tyskland. Ni vet landet där, nazisterna rövade och brände för en sisådär 60 år sedan och, folket idag lever med en skuld som är högst påtaglig. Kommer ni ihåg den gyllene triangeln vars ben sträckte sig från England till Afrika till Amerika till England? Idag ber det amerikanska representanthuset alla afro-amerikaner om ursäkt. 1807 förbjöds slavhandeln och även om den fortsatte i en av Herren bestämd tid för en människa att leva så känns det föga troligt att någon direkt drabbad skulle vara i liv idag. Men för all del, be om ursäkt, det finns säkert någon som applåderar. Det värsta i hela den här affären måste väl ändå vara att de inte ber om ursäkt för förgågna oförätter på regeringsnivå utan, sätt er ner och håll i er, hela det amerikanska folkets skull. Jag har pratat med en som tycker att handeln borde återupptas.
I disagree with what you say, but I will defend to the death your right to say it.
En vis karl någon gång under historiens vilda sjögång.



Kan mina barnbarnsbarn räkna med en ursäkt från vår riskdag för att jag fått betala ett hutlöst högt elpris hela mitt vuxna liv?


Illamåendet har nått nya höjder, morfinet är på väg ut ur kroppen. Dags att läsa Johannes Uppenbarelse för där, mina vänner, kan man läsa om andra som har det mångt mycket sämre än undertecknad. God natt.

Inga kommentarer: