tisdag 15 juli 2008

Electrocution

Idag fick jag höra om en kund som ringt in och påstått att han får in Hotbird med en elevationsvinkel av inte mindre än 38°. Detta är alltså helt uppåt väggarna och inte alls i närheten av de 26° vi rekomenderat.

Det visar sig att han efter tio minuters dividerande fram och tillbaka häver ut sig att hans väggfäste inte är i lod. Tro fan att man måste kompensera när man inte monterar sakerna rätt och riktigt.

Detta påminde mig om en annan kund, vilken jag helt glömt bort att blogga om.

Det är en medelålders man som har Canal Digital som TV-leverantör. Han har ett LNB med två utgångar vilket gör att man kan ansluta två mottagare (två tuners om man ska vara petig) till det. Han planerar att skaffa fler mottagare eller möjligtvis en PVR-box med dubbla tuners. Vi förklarar att man måste byta ut sitt LNB mot ett med fler utgångar och hur han ska byta det. Det är ett mycket enkelt ingrepp förutsatt att parabolen inte sitter på väldigt hög höjd och man kombinerar detta med högskräck.

Kuriosa: En satellitsignal delar man inte. Från parabolen drar man en kabel per mottagare.

För att slippa dra fler kablar än nödvändigt frågar den medelålders mannen om han kan använda en gammal antennkabel som idag är dragen från ett av de rum ska få ta del av satellitsignalen till en gammal TV-antenn. Vi svarar att visst kan han det så länge det är en ren kabel som inte delas, eller har en massa filter/förstärkare/nätdelar anslutna.

Ett par dagar senare ringer det en måttligt road, rent av upprörd och otrevlig person. Det visar sig att någon har lyckats byta sitt Twin-LNB mot det nya Quad-LNB vi sålt. Han har sedan testat med sina gamla mottagare och konstaterat att det fungerar utan problem. Sedan har han klippt kabeln från den gamla antennen och anslutit denna till sitt nya LNB. Då, mina vänner, blir det svart i rutan.

Jag förstår direkt vad som har hänt. Vis av erfarenhet vet jag han aldrig kommer erkänna att det sitter en nätdel som matar ut 24 V i antennkabeln. Han har alltså grillat sitt nya huvud. Tusen spänn i sjön. Efter en kvart lyckas jag få ur honom att han inte har en blekaste aning om vad som sitter på kabel mellan antennen och väguttaget inne i huset.

Ni sa ingenting om detta. Ni sa att jag kunde byta huvudet själv. Ni sa att jag kunde använda min gamla kabel. Både ni och Canal Digital och skött detta väldigt dåligt.


Det var du som inte ville vänta en vecka på att vi skulle komma ut och göra bytet och kabeldragningen åt dig. Vi sa inte att det är ok att ansluta en antennkabel med något slags mystery meal. Du har köpt en vara av oss. Vi förklarade hur du skulle genomföra bytet. Att du sedan ansluter en kabel som bär en spänning som är helt uppåt väggarna är enbart ditt eget fel.



Detta påminner mig om en åskskada som ett annat geni försökte få ut på garantin. Men det får vi ta en annan gång.

Inga kommentarer: