måndag 5 januari 2009

"Ni får inte!"

Idag var en sån dag. En dag där telefonidiotierna aldrig tar slut. Missförstå mig rätt, jag trivs väldigt bra på mitt jobb, men jag måste få lov att undra varifrån alla tankeotursförföljda människor kommer.

För de av er som sovit när jag skrivit om mitt arbete tidigare så "är" jag följande:
Säljare
Installatör
Supporttekniker
Nätverkstekniker
Söt

Det är till mig samtal om krånglande nätverksinstallationer kopplas. Jag kopplar för egen del över samtal som rör större digitaltvinstallationer.

Åter till dagen. Jag sitter vid mitt skrivbord och sammanställer underlaget för en beställning som visat sig vara ett försök till bedrägeri. Polisen kommer att ringa inom ett par dagar. Jag har lärt mig att oavsett vem av dem som ringer får de alltid en så glad klang i rösten när man förklarar:
att ett fax är påväg
att en vidimerad kopia läggs på lådan senare under dagen

Telefonen ringer och i andra änden av koppartråden sitter en allt för självsäker karl i övre medelåldern. Jag kan lika gärna börja med ett lösrykt citat ur samtalet som kom att följa.
Jag har en Nokia 9802 så jag kan det här med satellitmottagare.

Paus.

För den som är riktigt intresserad och vill veta mer om Nokia Mediamaster 9802 S rekomenderar jag som alltid Google. De som själva har eller har haft en kan säkert vittna om dess förträfflighet. Det är nämligen som såhär att den, av olika anledningar, än idag flera (fler än fyra) år efter att den först lanserades är omåttligt populär. Inte minst för att den är rackarns stabil. Dags för en översättning.
Jag har en Nokia 9802 så jag kan det här med satellitmottagare.
Jag har en Nokia 9802 så jag har ingen aning om någonting då jag gjort en installation och sedan dess inte besökt konfigurationsmenyerna en enda gång.

Det visade sig snart att jag hade väldigt rätt i mitt antagande. Denna medelålders självutnämnda satellitmottagarexpert var ingenting annat än en mycket vilsen typ och våldsamt allergisk mot allt vad manualer heter. Vidare kunde han inte följa instruktioner i punktform utan var själv var bästa dräng och försvann snabbt iväg i menyerna och ställde till med oreda.

Oj, vilket sidospår. Detta var vad jag egentligen tänkt skriva om. Jag minns inte varför men något en kollega sa påminde mig om ett samtal som utspelade sig tidigare i år.

Resume.

aitch-three: Välkommen till YadaYada AB, du talar med aitch-three.
Ohövlig typ: Hej, jag heter Ohövlig typ, jag undrar om ni har Produkt David-5 hemma?
aitch-three: Hej Ohövlig typ, ja, det ska vi ha.
Ohövlig typ: Hur kan ni ha det?
aitch-three: Ptja, jag kan tänka mig att vi beställde en pall, fick den levererad och nu står jag här på lagret och tittar på de uppackade Produkt David-5a. Hurså?
Ohövlig typ: Jag pratade med Distributör idag och de säger att de inte levererat några på flera veckor och när jag pratade med er förra veckan hade ni inte några.
aitch-three: Det stämmer.
Ohövlig typ: Så då kan ni inte ha några. Varför ljuger ni på er hemsida och varför ljuger du för mig när jag ringer?
aitch-three: Ehh, nu lugnar du ner dig en smula, det är ju sant att vi inte hade några förra veckan.
Ohövlig typ: Jamenniharjuintenågranuhellernivillbaraluramigpåpengar.
aitch-three: Det stämmer att vi vill ha dina pengar, det är nämligen det vår affärsidé går ut på. Vi skickar varor till dig, vi får pengar av dig. Så vad är det du vill egentligen, är du intresserad av att handla?
Ohövlig typ: Jaha, så du påstår alltså att du har Produkt David-5 hemma?
aitch-three: Jag vet inte på hur många fler sätt jag kan säga detta. Ja, det har vi. Jag har 20 stycken framför mig just nu.
Ohövlig typ: Men varifrån kommer dom då?
aitch-three: Det angår inte dig.
Ohövlig typ: Men om inte Distributör skickat dom till er så måste ni ha köpt dom någon annanstans.
aitch-three: Dig lurar man inte.
Ohövlig typ: Men Distributör säger att ni inte får köpa Davidprodukter av någon annan.
aitch-three: Jasså det säger dom. Men om vi säger såhär, vi köper av den som kan förse oss med vad vi behöver. För när allt kommer omkring är vi intresserade av en enda sak. Att ha varor på lager som vi kan sälja. Om någon, som inte har kapital nog för att fylla upp sitt eget lager, sedan har åsikter om hur vi tjänar pengar så har jag, om jag ska vara ärlig och det ska man ju vara inte sant?, svårt att se hur det något för dig att hetsa upp dig över. Vill du handla eller bråka? Om du inte svarar handla tänker jag lägga på luren.
Ohövlig typ: Kan jag få köpa två?
aitch-three: Ja, det kan du få göra.
Ohövlig typ: Tack.

Dessa Davidprodukter, att de alltid ska röra upp så mycket känslor. Tänk om jag svarat att de precis tagit slut när han bad om att få köpa två? Jag ler åt tanken.

Ni får inte!
Damn right, you go get them tiger.

Nokiagurun sitter säkert där, under sin korkek, och svär tyst i natten.

Inga kommentarer: