lördag 29 augusti 2009

Damm you...

Det har nu gått drygt tre år sedan detta inträffade. Företaget existerar inte längre. Människan det handlar är antagligen fortfarande idiot men så kan det vara ibland. Tycker fortfarande synd om sonen.

Kvinnan kommer in i butiken jag arbetade i vid tillfället. Slänger upp en dator på disken och börjar gapa och skrika om än det ena än det andra. Jag har alltid varit allergisk mot människor som inleder med att gapa och skrika.
Megafonkvinnan: "Hör du inte vad jag säger?"
Jag: "..."
Megafonkvinnan: "HÖR DU INTE VAD JAG SÄGER?"
Jag: "..."
Megafonkvinnan gör här en fin immination av en fågelholk för storkar.
Jag: "Oj, ursäkta. Du måste ha betett dig som en idiot för jag lyssnade inte. Vill du ta det från början men innan du börjar vill jag att du ska veta att om du inte kan hålla dig till en civiliserad ton tänker jag kasta ut dig ur butiken."

Hon har med sig ett brev.
2006-04-16
Företagets namn
Företagets adress


Till ansvarig chef för Företaget

Det är med mycket stor besvikelse som jag för tredje gången reklamerar den dator vi köpt av Er. Jag har totalt tappat förtroendet för Er och ert företag.

Den här gången vill jag inte ha datorn i retur utan vi kräver att få pengarna tillbaks.

Att er personal är så inkompetent att de inte kan lösa problemet med datorn förvånar mig. Redan när vi lämnar in datorn för andra gången borde man väl ha gjort allt för att säkerställa att man löst problemet.

Det vore också intressant att få en förklaring på ert dåliga sätt att hantera reklamationer.

Hälsningar
Signatur
Förnamn Efternamn
Adress
Postnummer Postort


Tel. Telefonnummer (hem)
Mobil Telefonnummer (mobil)
Arbete Telefonnummer


Med ett leende skriver fyller jag i en serviceblankett, hon får en kopia och hon stormar iväg med näsan högt.

Datorn är, när jag startar den, tvärtyst.
"Coolt, har jag lyckats bygga en så tyst dator i ett sånt här chassi. Inte illa."

...tänker jag samtidigt som jag lyfter de gamla serviceärendena som registrerats på Megafonkvinnan.

RMA-ID: xyz
Inköpt: 2005-10-19
Inlämnad: 2005-11-06
Felbeskrivning: "Dumpar fysiskt minne" efter installation av Officepaketet.
Åtgärd: Avinstallation Office. Installation Office. Felfri.


RMA-ID: zxy
Inköpt: 2005-10-19
Inlämnad: 2006-01-11
Felbeskrivning: Fungerar inte alls. Krånglar bara. Går inte komma in i Windows.
Åtgärd: Läs/skrivfel hårddisk. Hårddisk bytt.


Ahhhhhhaaaa, en följetång. Underbart. Låt oss ta en titt under huven så får vi se vad vi har att jobba med. Damm. Damm I tell you. Herrejävlar vad dammig den datorn var. CPU-fläkten fick jag byta för lagren hade bränt sönder.

Svar på "Till ansvarig chef för Företaget

Objekt: Datormodell

1. Datorns processor var av kund överklockad. FSB ökad från 800 till 840. Det program som använts för detta är försett med följande varning.
"Before you overclock
Take not of the following precautions before you overclock the CPU, and other system components

CAUTION!

Overclocking could damage your system! Procedures mentioned in this online help must be performed bu experienced computer users only.
You may either use the Ai Booster or the BIOS Setup (Ai Overclocking feature) to overclock your system.
Make sure you have an effecient cooling system before you overclock the CPU or other system components."

Vidare upphör ALL garanti att gälla då kund påverkar hårdvaran genom exempelvis överklockning.


2. En person som överklockar delar av en dators hårdvara bör besitta omfattande kunskaper om en dators arkitektur. En viktig del av detta är att vid alla tillfällen säkerställa att de överklocka komponenterna får erfodrlig kylning. I detta fall har moderkortets FSB ökats vilket har fört med sig en höjd temperatur för bland annat processorn. Processorn har INTE erhållit den kylning som varit önskvärd få det mellanrum mellan kylflänsarna som har till uppgift att föra undan varm luft varit fullt med damm. Fläkten har pga fammansamling inte arbetat vid full, eller ens någon egentlig, kapacitet. Även om det i detta specifika fall är ovidkommande så var övriga komponenter belagda med ett oroande, och i längden möjligtvis skadligt, lager damm.

Detta är en aspekt av överklockning som måste beaktas mycket noga. Så har inte skett. Att detta leder till ett ostabilt system är varken otänktbart eller ovanligt utan snarare regel.

Processorns temperatur
Överklockad idle: 70 grader
Överklockan full belastning: 85 grader.
Normal Idle: 60 grader
Normal full belastning: 78 grader
Avdammad idle: 49 grader
Avdammad full belastning: 55 grader

Processorns klockfrekvens
20051019: 3000,00 MHz
20060418: 3156,77 MHZ"

Efter kundens skarpa försök till tillfättavisande valde vi att utföra den service som situationen krävde. Att det sedan visade sig vara obefogat ses från vår sida som olyckligt men väljer ändå att återställa datorn till brukligt skick utan krav på kompensation.


Förnamn Efternamn aitch-three
Platschef Tekniker


Överklockningen hade skett av sig själv. Varken hon, hennes man eller 14-åriga son hade gjort det. Det hade hon minsann frågat om när jag påtalade det i telefon.

Det är ett stort problem. Att datorer överklockar sig själva helt utan användarens kontroll.

KÄRRINGTRASA!

Inga kommentarer: